De kracht van de kleine ondernemer
2 januari 2009, Kamer van Koophandel Amsterdam
Intrinsieke motivatie en netwerk essentieel
Wie bij 'ondernemerschap' alleen denkt aan bedrijven als Philips of Shell, moet zijn visie bijstellen. Het zijn vaak juist kleinere ondernemers die zich laten kennen als echte ondernemers. Typerende kenmerken: grote intrinsieke motivatie en trots op het zijn van zelfstandig ondernemer. Geld en groei staan niet voorop en een flink deel wil niet groeien maar is gelukkig als zelfstandige zonder personeel. De kleine ondernemer is van nature optimistisch en haalt zijn kracht en werkvreugde vooral uit relaties en netwerken. Randzaken veroorzaken hoofdpijn en de zelfredzaamheid is groot: bij problemen wacht men niet af, maar gaat zelf op zoek naar oplossingen.
... maar dé kleine ondernemer bestaat niet
Voor het onderzoek is een enquête uitgezet onder ondernemers in het werkgebied van de Kamer van Koophandel Amsterdam. Uit de respons blijkt dat er diverse duidelijk van elkaar te onderscheiden typen kleine ondernemers zijn.
Onderzoeksgegevens
Titel: "De kracht van de kleine ondernemer: wie zijn zij, wat doen ze & wat maakt ze sterk?", januari 2009. Auteurs: Herbert ter Beek, Lars Heuts en Janneke Stouten (Regioplan). Zie: rapport.