Analyse markt voor premium sms-diensten
Juni 2008, Consumentenautoriteit
Dynamische markt met kinderziektes
Steeds meer mensen komen in aanraking met commerciële diensten die via sms worden aangeboden. Volwassenen maken gebruik van informatiediensten gericht op het nieuws, de sport of files. Een ander marktsegment betreft entertainment, met onder meer sms-diensten op het gebied van televoting, ringtones of games. Deze diensten zijn vooral ook op jongeren gericht en het is zaak om te voorkomen dat sprake is van een te agressieve benadering of een gebrek aan duidelijkheid over het af te nemen product waardoor kinderen soms hoge schulden oplopen.
Zicht op de markt
De wereld van contentbedrijven, gateways en operators die zich richten op de markt voor consumenten is grondig in kaart gebracht wat betreft doelgroepen en gerealiseerde omzetten. Een echte uitdaging, gelet op het feit dat de branche zich niet houdt aan door het CBS gehanteerde sectorindelingen en er bij aanvang nog maar weinig data beschikbaar waren.
Onderzoeksgegevens
Titel: "Analyse van de markt voor premium sms-diensten", juni 2008. Auteurs: Herbert ter Beek, Paul Wit en Luuk Mallée (Regioplan). Vertrouwelijk rapport.